Aangezien veel mensen (omwonenden van winkels, maar ook weggebruikers) overlast ervaren van flitsbezorgers, en het de verwachting is dat Utrecht een extra aantrekkelijke vestigingsplaats wordt nu dat Amsterdam en Rotterdam voorlopig geen nieuwe vestigingen toestaan, hebben wij gisteren een brandbrief gestuurd aan het College van B&W en de Raadsleden.
BETREFT: MAATREGELEN TEGEN FLITSBEZORGING
Geacht College,
Binnenstad030 roept Uw College op om snel met maatregelen te komen om flitsbezorging een halt toe te roepen.
De snelle groei hiervan heeft ernstige gevolgen voor de leefbaarheid in de binnenstad. Nu al bereiken ons berichten over overlast en verkeersveiligheid en we staan pas aan het begin.
Bij de behandeling van de omgevingsvisie binnenstad in de Commissie vergadering op 11 december 2021 wilden diverse leden weten wat het College ging doen met de flitsbezorging; de urgentie daarbij onderstrepend. Wethouder Klein vond dat niet het moment en zou er later op terug komen.
Nu, twee maanden later is er nog steeds geen zicht op een oplossing. Utrecht is blijkens berichten in de media nog steeds aan het nadenken met welke regelgeving zij moet komen. De flitsbezorgers zelf wachten dit natuurlijk niet af. Hun “business model” vraagt om snelle groei om met een dominante marktpositie eindelijk geld te kunnen verdienen.
Nu Amsterdam en andere steden inmiddels met wetgeving zijn gekomen, en daarmee een pauze inlassen, zullen flitsbezorgers elders hun posities snel willen gaan versterken. Utrecht is zoʼn stad. Bovendien een stad waar veel vastgoed eigenaren met leegstaande panden staan te springen om nieuwe huurders. Op hoeveel panden in de binnenstad en daarbuiten zijn bijvoorbeeld al huuropties genomen in afwachting van toekomstige regelgeving; is daar al enig zicht op?
Binnenstad030 maakt zich dan ook zorgen dat de bewoners van de binnenstad straks de rekening gaan betalen voor uw beleid van afwachten. Wat er staat gaat immers nooit meer weg is onze ervaring. Aanpassingen en handhaving achteraf zijn mosterd na de maaltijd en levert, zo is onze ervaring, weinig op voor bewoners van de binnenstad.
Als de leefbaarheid in de binnenstad U echt ter harte gaat dan is wachten niet langer een optie.
Met vriendelijke groet,
Binnenstad030
Update:
Op 10-02 lazen we dat PvdA vragen gaat stellen over de overlast van flitsbezorging. We hebben ze nog niet gezien, maar voegen ze toe als ze er zijn!
Update:
Op 18 februari lazen we dat er inmiddels wetgeving in de maak is: Er moet een vergunning worden aangevraagd en er moet rekening worden gehouden met het bestemmingsplan. Maar voor bestaande situaties gaat men kijken of het bestemmingsplan eventueel moet worden aangepast. Tja…
Ik sluit mij aan bij de argumenten die genoemd worden door 030! We worden nu al omver gereden door Thuisbezorgen!
LikeLike
En dit komt er gewoon nog eens bovenop!
LikeLike
Onbegrijpelijk dat Flink een donkere winkel op Nobelstr kon beginnen. Zaterdagochtend 19/2 bijna frontale botsing met flitsfietser die van achter een voor de donkere winkel geparkeerd bestelbusje tegen de fietsrichting in het fietspad opkwam. Hij keek heel schuldbewust naar mij, jaja. Flitsbezorging: weer een onzinnig zogenaamd ‘gemaks-product’.
LikeLike
Als je in quarantaine bent, is flitsbezorging wel handig. 🙂 Verder is het een dienst waar blijkbaar behoefte aan is, daar hebben we geen probleem mee. Maar wij verzetten ons wel tegen de overlast die het met zich meebrengt.
LikeLike
Buren- en vriendenhulp werkt ook prima bij een quarantaine. Ik denk dat het ons wordt aangepraat dat er behoefte aan zou bestaan. De reclame (beïnvloeding) komt momenteel overal op je af.
LikeLike
Ongelofelijk,,welke vergunningverlener geeft een flits vergunning op de nobelstraat
Had laatst gesprek met vergunningverlener
Hij woonde zelf niet in utrecht
Volledig stadsvreemd
Ik vertelde ,,eerste om je heen kijken voor dat je weer vergunning geeft
Denk aan omwonenden
Gelijk karaoke cafe op de Ganzenmarkt
Denk aan veiligheid
Reactie gezicht,,,,waar bemoeit u zich mee
LikeLike