Wat hebben we gedaan in 2020?

Ook in 2020 hebben wij weer op allerlei manieren van ons laten horen:

  • Gedurende het jaar hebben we diverse zienswijzen en bezwaren ingediend, vaak samen met omwonenden, tegen overlast van horeca, permanente uitbreiding van terrassen, of nieuwe horeca op plekken waar dat niet is toegestaan of ongewenst is.
  • Buurthuis In de 3 Krone heeft enkele bijeenkomsten georganiseerd over “Drukte in de binnenstad”, waar wij aan hebben meegedaan. Helaas moesten de laatste twee middagen worden geschrapt wegens COVID-19.
  • We hebben beroep aangetekend tegen het besluit over digitale reclamevitrines. We hebben een hoorzitting bijgewoond, waarop ter plekke werd beloofd dat er geen full-motion reclamefilmpjes meer zullen worden getoond.
    Daarna heeft de rechtbank de gemeente gevraagd om duidelijk te maken hoe het toegezegde maatwerk tot stand is gekomen. Wij hebben daar een reactie op gegeven en we wachten nu op de uitspraak. Vanwege COVID-19 duurt het allemaal langer dan gepland.
  • We hebben stadsgesprekken bijgewoond en een zienswijze ingediend over de Locatieprofielen Evenementenlocaties. Vanwege COVID-19 is dit project helaas gestopt en of, hoe en wanneer dit weer verder gaat is onduidelijk.
  • We hebben ons het hele jaar ingezet voor de Omgevingsvisie Binnenstad 2040: meegedaan aan bijeenkomsten over openbare ruimte, verkeer, groen, energie, klimaat en natuurlijk leefbaarheid! De laatste fysieke bijeenkomst was op 11 maart over ‘Leven in de binnenstad’.
    Daarna ging alles digitaal. We hebben bewoners opgeroepen om commentaar te geven op alle onderwerpen op Ubinnenstad2040.nl. Jammer genoeg is deze website nu uit de lucht.
    De Omgevingsvisie ligt nu ter besluitvorming (vrijgeven voor inspraak) bij burgemeester en wethouders. Wordt snel vervolgd!
  • We hebben ook enkele brieven geschreven aan de raadsleden, wethouders en projectleiders van de gemeente over de COVID-19 maatregelen, zowel over het voetgangersgebied als over de horecaterrassen.
  • Ook loopt er nog steeds een belofte om overlast van de horeca aan te pakken. Deze belofte is in 2018 gedaan, bij de behandeling van het Horecakader, en wij hebben de gemeente aan deze afspraak herinnerd. Half januari is er een gesprek met de projectleider.
  • Gedurende het jaar hebben we diverse mensen geadviseerd met het reageren op plannen voor bouwen of ruimtelijke herinrichting in de buurt. Hoe hou je je op de hoogte van wat er gebeurt, hoe kun je reageren op plannen, welke middelen zijn er om zoveel mogelijk mensen te mobiliseren?
  • Op de valreep van 2020 hebben we ons gebogen over het Mobiliteitsplan 2040 en de Parkeervisie, beiden zijn onderdeel van de Omgevingsvisie Utrecht. Wij bereiden een zienswijze-actie voor; dus binnenstadsbewoners, hou je brievenbus in de gaten!
    (Wil je helpen flyeren? Laat het ons dan weten.)

Kortom, ondanks alle lockdowns en beperkingen hebben we niet stilgezeten, en dat gaan we ook in 2021 niet doen. Een nieuwe bewonersbijeenkomst staat hoog op ons verlanglijstje, om maar eens wat te noemen. Maar ook andere activiteiten staan op de planning.

Daarom kunnen we nog steeds hulp gebruiken; vind je het interessant om je in deze materie te verdiepen, ben je goed in schrijven, teksten vormgeven of illustreren, hou je van data-analyse of heb je een eigen leefbaarheids-stokpaardje? Doe met ons mee – ons emailadres staat rechtsboven op de pagina!

Illustratie van solargaria op FreeDigitalPhotos.net

2 gedachten over “Wat hebben we gedaan in 2020?

  1. Hoi, er wordt een mooi 2020 gewenst, moet dat niet 2021 zijn? De bar aan de oudegracht met cocktails zat er al, is verbouwd en nieuwe naam. Op de varkensmarkt zijn nog een zooi onderdelen van beijers geopend: souper, een koffietent die ook fungeert als ontbijt zaal voor het daarboven beijers hotel (noemen ze zelf iets van boutique of chambres dotes). Er is nog meer overigens, Springweg een aantal horecavergunningen al in 2020.

    Ik vind deze lijst overigens prachtig om mee te nemen in het Zwartboek zoals Anke voorstelde destijds. Wellicht aanvullen met het benoemen van overlast en beloofde oplossingen zoals hier ook bij vernoemd. Dat in zijn geheel inclusief geopperde oplossingen richting politiek, sturen (motie-opzetters). Ook de burgemeester over dit probleem inlichten lijkt me slim. Wellicht in een zienswijze die bij een aantal stemmen moet worden besproken in de raad? (Kom even niet op de naam).

    Los daarvan: er wordt momenteel op de Springweg horeca B aangevraagd voor een grootschalig Studentencafé. Aantal personen: 250. Dat zou een ramp worden!

    Like

    1. Hoi Tim, dankjewel. Het artikel waar je naar verwijst is het overzicht van 2019. Hoewel er in 2020 wel wat nieuwe horeca is verschenen, vinden we het niet opportuun om dat nu te publiceren.
      Verdere acties daar wordt aan gewerkt! Dank voor de tip over de Springweg, we gaan er achteraan!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s