Cursus Handhavingsverzoek

Handhavingcontact

Onlangs organiseerden wij een cursus Handhaving voor onze “achterban”. Want je kunt wel melden als je overlast hebt, maar soms moet je andere middelen inzetten.

Wat is een Handhavingsverzoek en wanneer dien je het in?

Je kunt de Burgemeester verzoeken om te handhaven en als er een wet of regel is die aantoonbaar door iemand wordt overtreden, en dat overlast veroorzaakt.
Je moet er wel een lange adem voor hebben, want de gemeente heeft een hekel aan handhaven dus de procedure duurt meestal erg lang. Van de andere kant kun je ook geld krijgen als het allemaal te lang duurt.

Een spannend proces, kortom! 🙂

Dat betekent dus 1. dat je moet weten welke regels er zijn, en 2. dat ook moet kunnen aantonen en 3. dat je actie moet ondernemen.

1. Welke regels hebben we in Utrecht?

Dit zijn de belangrijkste voor onze doelgroep, maar zeker niet alle.

2. Hoe kun je het overtreden van regels aantonen?

a. Praten met de ondernemer

Het is altijd handig om eerst met de ondernemer te spreken. Veel ondernemers willen graag een goede buur zijn en ze kunnen vaak eenvoudig maatregelen nemen om overlast tegen te gaan.

b. Melden

Als dat niets oplevert, begin je met de overlast te melden via Slim Melden. Bewaar de zaaknummers, data en de beschrijving.
Misschien bel je de politie wel eens als het uit de hand loopt – zie het bovenste plaatje. Maak dan ook een melding in Slim Melden.
Voor overlast van horeca en terrassen is de beste manier (zodat het later ook goed in de rapporten terecht komt):

Overlast > Horeca en terrassen. Zie screenshot hieronder.
Vermeld de naam van het café of restaurant dat overlast geeft in de toelichting. Voeg foto’s toe als dat handig is. Maak indien mogelijk een schermafbeelding voor je archief.

Melding overlast horeca
Bij Overlast-meldingen krijg je vaak de melding dat ie niet getoond wordt op de kaart. Dat is wel jammer en vaak ook niet terecht. Laat je daardoor niet weerhouden!

Als het specifiek over geluid gaat, kun je ook kiezen voor Overlast > Geluidsoverlast > Horeca en terrassen met de naam/adres van de zaak erbij.

We hebben gemerkt dat klachten in de categorie “Overige” niet altijd goed geregistreerd of gecategoriseerd worden, dus gebruik altijd de Overlast-categorieën bij overlast.

c. Foto’s en films

Foto’s en filmpjes kunnen ook bewijsmateriaal zijn, mits voorzien van de locatie en een bewijs van datum en tijd, zoals de RAW-data van je camera of een krant van de juiste dag. Zeker bij een handhavingsverzoek zijn tijd- en lokatiegegevens essentieel.

d. Buren

Als je buren er ook last van hebben, vraag hen dan om ook meldingen te doen. Helaas wordt jouw melding vaak niet getoond (i.t.t. kapotte lantaarnpalen e.d.), dus ze kunnen jouw melding niet gemakkelijk versterken in Slim Melden.
Het kan wel helpen om je meldingstekst te delen met je buren – ze hoeven die dan niet zelf te bedenken.

3. Hoe dien je een verzoek tot handhaving in?

Als er ook na meerdere meldingen niets gebeurt (en de gemeente schijnt niet verplicht te zijn om daadwerkelijk te reageren op meldingen), dan wordt het tijd om een verzoek tot handhaving in te dienen.

a. Hoe ziet een handhavingsverzoek er uit?

Heel simpel:

“Aan het College van B&W,

Hierbij verzoek ik u om handhavend op te treden ivm overtreding van [het terrassenreglement / de APV / …]
door [naam en adres van de overtredende zaak].
[Uitleg van de overtreding, bijvoorbeeld: “Het terras is door [zaak] uitgebreid tot voorbij de pinnen de in de grond en verhindert daardoor het gebruik van het trottoir”.]
Ik stuur het volgende bewijsmateriaal mee:
[foto’s, filmpjes, meldingen etc.]

Met vriendelijke groet,

[Jouw naam en adres en evt. telefoonnummer.] ”

b. Hoe dien je het in?

  • Per fax
  • Aangetekend per post met ontvangstbevestiging
  • Persoonlijk afgeven aan de balie van het Stadskantoor, met ontvangstbevestiging

Zet de datum van je indiening handhavingsverzoek + een herinnering 8 weken later in je agenda!

Vreemd genoeg kun je geen handhavingsverzoek indienen via de gemeentewebsite!

c. Wat gebeurt er dan?

  • Binnen 8 weken MOET de gemeente je een antwoord geven. Dat kan zijn dat ze gaan handhaven, of niet.
  • Heb je na 8 weken niets gehoord, dan kun je de gemeente in gebreke stellen. Je stuurt ze dan je handhavingsverzoek nogmaals, met daarbij de tekst: “Hierbij stel ik de gemeente Utrecht in gebreke”.
    Dat doe je als volgt:

    • Het gemakkelijkst doe je dat via de gemeentewebsite
    • Per fax
    • Aangetekend per post met ontvangstbevestiging
    • Persoonlijk afgeven aan de balie van het Stadskantoor, met ontvangstbevestiging
  •  Als ze dan binnen 2 weken nog steeds niets laten horen, gaat de teller lopen en heb je recht op een vergoeding van maximaal 1442 Euro. (afhankelijk van de termijn) De ervaring leert dat dit proces WEL op rolletjes loopt.

4. Leg alles vast

Noteer alle telefoontjes die je van de gemeente mocht krijgen. De gemeente handelt graag af per telefoon, maar (want?) dan heb je geen bewijs. Noteer met wie je spreekt, eventueel de functie, datum/tijd en wat is er besproken.
Als je de behandelende ambtenaar niet kan bereiken, laat dan een handhavingsverzoek achter en vraag ook daar het zaaknummer van.
Maak meteen een schermafbeelding van Whatsappjes of berichten via social media, want men wil nog wel eens een bericht verwijderen na enige tijd.

5. De reactie van de gemeente

Uiteindelijk komt de gemeente met een reactie.
Het kan zijn dat de gemeente gaat handhaven. Gefeliciteerd!

Het is ook mogelijk dat de gemeente niet gaat handhaven. Ze geven daar redenen voor.  Je kunt hiertegen bezwaar maken. Als je op dit punt bent aanbeland is het handig om contact met ons op te nemen, want het wordt nu een heel circus, waar onze juridisch expert hoogstwaarschijnlijk veel meer van weet dan jij!

20191119-Cursus horeca 1 - klein
De cursus

6. Ontevreden over het proces of (iemand van) de gemeente?

Mocht je slecht behandeld worden of vinden dat je zaak niet goed opgepakt wordt, dan kun je nog een klacht indienen via de gemeentewebsite. Ook hier geldt dat de gemeente het zoveel mogelijk via telefoon zal proberen af te handelen. Het kan dus later niet als bewijsmateriaal gebruikt worden.
Vraag altijd om schriftelijke bevestigingen van gemaakte afspraken. Nog beter is om het gesprek op te nemen. Meldt dat wel aan het begin van het gesprek.

20191119-Cursus horeca 2 - klein
Belangrijke dia 🙂

Het proces loopt niet altijd precies hetzelfde. Soms stel je een vraag op Twitter en belt een ambtenaar je na een paar dagen dat er daadwerkelijk gehandhaafd is zonder dat je daarom specifiek gevraagd hebt; soms heeft iemand gevraagd om handhaving in Slim Melden en gebeurt dat ook, en soms doe je het volgens de gebruikelijke procedure en hoor je niets. We hebben allerlei varianten van het proces al gehoord 🙂

Mocht je hier vragen over hebben, of je wilt jouw ervaringen delen, laat het ons dan weten!

 

Een gedachte over “Cursus Handhavingsverzoek

  1. Hallo

    Ik heb eens een klacht ingediend over de gemeentehandhaving Dan wordt je gebeld door ene mevrouw de Bie afd klachten,,,,van de gemeente Die gaat praten met handhaver en teamleider 3 ambtenaren,,,dronken een glas en alles bleef zoals het was De klachtenambtenaar maakt daar rappport van Ze beltje je weer op De handhaver kan het zich niet meer herinneren ,,ondanks dat ik het wel 10 keer gemeld heb, of ze verschuilen zich achter agenda’s protocollen weekenddiensten, afwezigheid Een ambtenaar die een ambtenaar onderzoekt,,,gaaaaap De lakse houding ligt niet aan handhavers op straat,,,maar aan die gapende teamleiders op stadskantoor,,,die moeten met de vuist op tafel slaan

    Hartelijke groet Peet pastoors

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    >

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s