Afgelopen dinsdagavond, de negentiende februari, was er een meedenkavond georganiseerd door de gemeente Utrecht om mee te denken over de nieuwe locaties voor evenementen in de stad en om profielen op te stellen voor deze locaties. Waar dit door de gemeente Utrecht vast wordt gezien als een vorm van participatie, kwam dit zeker niet zo over bij de bewoners die waren uitgenodigd.
De ‘uitverkorenen’, zo werden bewoners benoemd door onder andere wethouder Klaas Verschuure, zouden volgens de uitnodiging die random was verstuurd aan belanghebbenden in de hele stad, hun zegje mogen doen over het type evenementen, de locaties ervan en wat voor richtlijnen er bij welke locatie en voor welk type evenement er horen.
Ter inleiding bij de avond: er zijn 36 locaties vastgesteld waar zeker weten evenementen worden gehouden. Eventueel komen daar nog 3 locaties bij, deze zijn achter de hand te houden wanneer er meer locaties nodig zijn. Deze avond zouden een aantal locaties inhoudelijk besproken worden, waaronder een aantal nieuwe in de binnenstad en het maximapark.
Helaas werd de slide met deze info zo snel mogelijk weg geklikt en werd het echte programma duidelijk gemaakt. Van verschillende groepen waren mensen aanwezig om een korte discussie mee te voeren over een vijftal stellingen (45 minuten in totaal). Gelukkig was er onze Ben Nijssen van de Wijkraad Binnenstad met correcte antwoorden en opmerkingen en kreeg daarvoor van de bewoners ook meermaals applaus.
Kritische vragen van bewoners richting de gemeente werden niet erg geapprecieerd. Een jonge knul met een vlotte babbel probeerde goed de vragen te omzeilen met antwoorden waar je totáál niks me kon.
Bewoner: “Wie heeft de locaties bedacht en kunnen er nog locaties afvallen, volgens de uitnodiging gingen we dit nu bespreken”?
Woordvoerder: “Er zijn 36 locaties”.
Bewoner: “Maar wie heeft die bedacht, wat waren daarvoor de criteria en kunnen er nog locaties afvallen”?
Woordvoerder: “Er zijn 36 locaties, misschien worden het er 39, 3 worden er nog onderzocht”.
Bewoner: “Ik wil graag antwoord op de vraag, de vraag was, kunnen er nog locaties afvallen”?
De wethouder neemt het woord: “Er zijn 36 locaties, het kunnen er 39 worden, er vallen geen locaties af”.
De woordvoerder heeft ondertussen zijn kans gezien om snel weg te lopen bij de bewoner met de kritische vraag.
Daarna volgden vragen over locatie-vaststelling, participatie die volgens de slides al had moeten plaatsvinden, maar helaas kwamen hier helemaal geen antwoorden op. Volgens het programma moeten eind dit jaar (na een looptijd van 2 jaar, inclusief participatie-avonden) de locaties en profielen gepresenteerd worden. Frappant dat dit de eerste bijeenkomst was over het onderwerp en we meteen al 2 jaar later zijn! Het onderdeel participatie is dus wel sterk ingekort!
Het tweede deel van de avond werden wij als ‘uitverkorenen’ opgedeeld in groepen om hun ideale evenement op papier te zetten en deze later te presenteren aan de gemeente en de genodigden.
Dit duurde ruim 2 uur.
Heel duidelijk kwam naar voren dat bewoners van onze stad niet naar evenementen willen waar men opgepropt staat tussen hekken, waar de muziek je van alle kanten toe wordt geschald en waar je voor moet betalen om langs de entree te komen én dan vervolgens ook nog eens grof betaalt voor eten en drinken na de hekken en plastic afval aan het einde van de dag overal het gevolg is.
Ook werd heel duidelijk dat men het niet eens is met de locaties. Veel locaties zijn geschikt en blijven ongebruikt, andere zijn ongeschikt en worden toch toegevoegd menen de bewoners. Ook mogen er meer evenementen binnen worden georganiseerd om de omgeving/bewoners van buitenevenementen veel meer te ontzien.
Al met al een interessante avond, de meningen van bewoners zijn duidelijk gemaakt, maar helaas ook vaak snel afgekapt en vragen onbeantwoord gebleven. Het doel van de avond is volgens de schrijver van dit stuk compleet niet bereikt!
Dank Ellen
Goede uitleg
Grt peet
Verstuurd vanaf mijn iPad
>
LikeLike
Meld deze wanvertoning aan duic binnenstadskrant rtv ad utrecht,,en stuur mail naar van zanen burgemeester@utrecht.nl
We laten ons niet belazeren met schijninspraak
LikeLike