(Klaag)paaltje: dat is even achter de oren krabben…

Onze digitaliserende overheid krijgt een koekje van eigen deeg!

deze

Zaterdag 8 december stond ik, Tim, van Actiegroep Binnenstad030 samen met iemand van Setup in de centrale bibliotheek om Paaltje te demonstreren. Maar wat is Paaltje? Zoals je ziet lijkt het proefmodel op een totempaal. Vandaar dus de naam.

Paaltje is ontworpen door een groep medewerkers van Setup omdat het slecht gesteld is met de digitaliserende overheid. De Raad van State heeft vorige maand ingegrepen met een adviesrapport van dertig pagina’s dik! Computeralgoritmes maken een beslissing zonder menselijke tussenkomst. Zo ook hier in de gemeente Utrecht en wij als bewoner worden met de extra lasten opgezadeld. Daarbij komt dat het vaak volstrekt onduidelijk is voor een bewoner/burger wat er van hem/haar verwacht wordt bij het indienen van bijvoorbeeld een klacht, zienswijze of bezwaarschrift. Al dat werk doet Paaltje nu voor je, een correct werkend algoritme!

Dus, Setup introduceerde Paaltje. Het proefmodel ziet eruit als een totempaal en werkt geweldig! Maar hoe werkt het?

1) Paaltje is gelinkt met een computer en het internet

2) Je vult in van welke onderwerpen en van welk gebied je informatie wilt ontvangen

3) Bij nieuwe informatie (bijvoorbeeld een aanvraag voor restaurantvergunning) krijg je deze voorgelezen van Paaltje door op de grote rode knop te drukken

4) Door nogmaals op de rode knop te drukken wordt de informatie naar je e-mail gestuurd inclusief een voor je correct opgemaakte en ingevulde zienswijze (je naam, onderwerp, adressering, ondertekening, datum, etc. is allemaal correct voor je ingevuld in het correcte type document nodig voor dat moment!), zodat je deze zó naar de juiste afdeling bij de gemeente kan sturen

5) Een klein knopje zorgt ervoor dat je een onderwerp wegschrijft waar je geen interesse in hebt

Met Paaltje deed Setup mee aan een wedstrijd om geld op te brengen voor het door ontwikkelen van het ding, zodat ie ook thuis is te gebruiken, het liefst natuurlijk in een app, helaas zijn we niet door na de 2e ronde, maar we willen er toch mee verder.

Actiegroep Binnenstad030 is aan het onderzoeken of er genoeg vraag naar is zodat we deze app samen met Setup tóch kunnen gaan ontwikkelen. Dus lijkt het u wat om hulp te krijgen bij het opstellen van uw communicatiestuk richting de gemeente in de vorm van bijvoorbeeld een klacht, zienswijze of bezwaarschrift? Laat het ons weten!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s