Vermaakjes in de horeca

audio-close-up-club-332688

Wij hebben inmiddels een aantal malen vragen gekregen over “hoe het nu zit met de horeca in de binnenstad”. Wat er nu wel en niet is afgesproken is niet helemaal duidelijk. Ook wij moeten het Horecakader soms nog eens goed doorspitten op wat er nu precies staat en hoe het precies is geformuleerd.

En omdat het elke keer doorzoeken van 60 pagina’s PDF niet echt handig is, gaan we de komende tijd een aantal punten belichten in “hapklare brokken”.

De gemeente heeft inmiddels onze vragen over gevelbankjes beantwoord en deze staan nu in het betreffende artikel. Deze keer gaan we het hebben over de “Vermaakjes”.

Wat zegt het Horecakader? (Blz.14)

“Het komt voor dat restauranthouders speciale activiteiten willen organiseren, die verder gaan dan het verstrekken van eten en drinken. Bijvoorbeeld door het aanbieden van entertainmentactiviteiten, zoals een optreden van een muziekgroep of een DJ. Hiervoor willen we ruimte bieden voor ondernemers in de middelzware horeca, zonder dat het woon- en leefklimaat hierdoor wordt aangetast. Soms zal dit moeten worden aangetoond met een akoestisch onderzoek.

Ondernemers die actief rekening houden met hun omgeving en waarvan geen klachten bekend zijn, komen voor deze mogelijkheid in aanmerking. Om dit te waarborgen gelden de volgende randvoorwaarden:

  • In beginsel kan er voor 4 dagen per jaar een vergunning voor vermaak activiteiten worden gegeven.
  • Deze vergunning moet vooraf worden aangevraagd. Bij de aanvraag dient een plan te worden ingediend, waarin wordt aangegeven:
    • Voor welke dag(en) deze vergunning wordt aangevraagd.
    • Dat er met de buurt is gecommuniceerd en op welke wijze dit is gebeurd. De buurt betreft  in ieder geval: de drie naastgelegen panden aan beide zijden van het horecabedrijf, de direct aansluitende achtergelegen panden en het direct aan de voorzijde gelegen pand en de drie panden aan weerszijde daarvan, tenzij de afstand meer is dan 50 meter.
    • Op welke wijze de buurt op de dag zelf direct contact kan opnemen met de aanvrager en/of leidinggevende over mogelijke overlast.
  • Dat er tegelijkertijd of binnen een te korte periode binnen een buurt niet dusdanig veel vergunningen worden verleend, waardoor de woon- en leefbaarheid wordt aangetast.

Bij aangeven van overlast door omwonenden kan de vergunning worden ingetrokken. De vergunning betreft nadrukkelijk een mogelijkheid voor het uitvoeren van extra activiteiten en niet voor overschrijding van de geluidsnormen. Voor dit laatste kan ook nu al voor twee keer per jaar een aparte vergunning worden aangevraagd.”

Wat betekent dit?

Woon je in de buurt van een horecapand uit de middelzware categorie (D1, oftewel een restaurant)? Kijk dan of je tot de directe communicatiegroep van de ondernemer behoort (3 panden links en rechts, direct erachter, aan de overkant of de 3 buurpanden links en rechts daarvan). Zo ja, dan hoort de ondernemer je te informeren. Zo nee, dan zul je het uit de vergunningsaanvragen van “Mijn Overheid” moeten vernemen als je daarop geabonneerd bent.

Communicatieschema Vermaakjes
Communicatieschema voor Vermaakjes: Blauw: de horecagelegenheid; Groen: omliggende panden die een melding moeten krijgen; Wit: omliggende panden die geen melding hoeven krijgen, Bruin: straat.

In de binnenstad is het natuurlijk absoluut niet zo eenduidig als in het schema 🙂
Toch is het handig om het NU vast te stellen voor jouw situatie. Dan weet je wat je kunt verwachten!

Wij verwachten dat ondernemers hier graag gebruik van gaan maken, want met alle nieuwe horeca is de spoeling de laatste tijd steeds dunner geworden. Dat hebben de horeca-ondernemers zelf al gezegd op het Stadsgesprek van november 2015 (wij waren daarbij) en sindsdien is het natuurlijk alleen maar erger geworden.
Als je op een willekeurige avond door de stad loopt, zie je dan ook dat echt niet alle restaurants goed bezet zijn, dus een omzet-generator is van harte welkom.

We hebben nog geen vergunningsaanvragen gezien. Laat het ons even weten als je er een tegenkomt!

Een ondernemer kan van alles organiseren. Of dat overlast oplevert hangt natuurlijk sterk af van de aard van het feestje en de organisatie.
Wij gaan er van uit dat de ondernemer liefst de mogelijkheid tot “vermaakjes” wil houden en dus geen klachten wil veroorzaken.
Maar als midden in de nacht (want het is ons onduidelijk tot hoe laat dit mag doorgaan) alle glazen staan te trillen vanwege de basdreunen, of er allerlei dronken bezoekers voor je huis staan schreeuwen, plassen en kotsen dan mag je best klagen!

Klachten?

Je kunt het best direct de ondernemer bellen.

Echter, als je die informatie niet gehad hebt omdat je te ver van de onderneming woont,  of bij herhaalde overlast, doe dan een melding op de gemeentewebsite, zodat de klacht wordt vastgelegd en je een zaaknummer krijgt. Mocht het vermaakje echt uit de hand lopen, bel dan de politie EN doe een melding. De ervaring leert dat telefoontjes naar de politie niet altijd worden vastgelegd of teruggekoppeld aan de gemeente.

Meer over klagen vind je in onze introductieblog over het horecakader en op de gemeentewebsite.

Foto van Isabella Mendes.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s