Dit is blog 4 over de enquête die de Actiegroep gehouden heeft onder bewoners van onze prachtige binnenstad.
In de vorige blogs over de enquête hebben we cijfers gemeld over de ‘lasten’ in de binnenstad. Dit keer een paar resultaten hoe deze lasten aan te pakken. Wat doen we er zelf aan? En hoe tevreden zijn we over de afhandeling van een ‘klacht’?
Onderneem actie!
De vraag is: ben je wel eens in actie gekomen? Dit was een meerkeuzevraag.
Tweederde van onze respondenten heeft acties ondernomen. Binnen deze groep zijn de percentages:
- de ondernemer aangesproken 64 %
- een verzoek bij de gemeente ingediend 59 %
- bezwaar gemaakt bij een vergunningverlening 33 %
- een verzoek bij de politie ingediend 32 %
- de wijkagent aangesproken 31 %
- een rechtszaak aangespannen 5 %
- overige acties (vrij tekstveld) 11 %
Eénderde van onze respondenten heeft geen actie ondernomen. Binnen deze groep zijn de percentages:
- het hoort er bij als je in de binnenstad woont 44 %
- het helpt toch niet 35 %
- ik probeer me eroverheen te zetten 32 %
- ik weet niet hoe of waar ik een klacht kan indienen 21 %
- het is te veel moeite 10 %
- overige redenen (vrij tekstveld) 6 %
Resultaten?
Natuurlijk willen bewoners graag resultaten zien van hun acties. Of het gewenste resultaat behaald is levert een dermate grote potpourri aan opmerkingen op, dat we daar een aparte blog aan gaan besteden. Wij werden er in ieder geval niet blij van.
Afhandeling melding/klacht
Tot slot nog gevraagd naar de afhandeling van een klacht of melding door de gemeente:
- zeer tevreden 2 %
- tevreden 15 %
- niet tevreden en niet ontevreden 19 %
- ontevreden 39 %
- zeer ontevreden 25 %
In de gemeentelijke enquête van 2013 waren deze cijfers respectievelijk: 4 – 22 – 22 – 27 – 25 %. Zie ook de foto bovenaan.
Klaarblijkelijk zijn we er de afgelopen vier jaar niet op vooruit gegaan…
Wordt (wederom) vervolgd!
Auteur: Jeanne Bogers